Education on Corpse Care Using the Demonstration Method: An Effort to Improve Understanding of Islamic Sharia

Authors

  • Moch. Hasan Sidqi Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Hasmi Nur Bayhaqi Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Amir Bandar Abdul Majid Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Iszanul Dani Nurdiansyah Universitas Sunan Giri Surabaya
  • M. Yusron Maulana El-Yunusi Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

Keywords:

perawatan jenazah, metode demonstrasi, syariat agama islam

Abstract

Caring for a corpse is an important practice that must be learned, as it is considered obligatory in Islam when no one else is available to perform it. This community service project aims to enhance understanding of both the theoretical and practical aspects of corpse care among students at Nurul Mushofa Islamic Boarding School in Tambak Lekok Village and Darun Najah MTs in Tampung Lekok Village, Pasuruan. The project was based on research conducted using the Participatory Action Research method. The results indicate that students at Nurul Mushofa Islamic Boarding School and MTs Darun Najah have significantly improved their knowledge and skills in both the theoretical and practical aspects of corpse care

References

Akmal, D. K., D. Darmawan., & A. Wardani. (2015). Manajemen Pendidikan. Inti Presindo Pustaka, Bandung.

Al-Mursyidi, B. M., & D. Darmawan. (2023). The Influence of Academic Success of Islamic Religious Education and Social Media Involvement on Student Morality. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 17(2), 321-331.

Arifuddin, A., S. Maufur., & F. Farida. (2018). Pengaruh Penerapan Alat Peraga Puzzle dengan Menggunakan Metode Demonstrasi terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika di SD/MI. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 10-17.

Baum, F., C. MacDougall., & D. Smith. (2006). Participatory Action Research. Journal of epidemiology and community health, 60(10), 854.

Kamal, M. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Nilai Karakter dan Moral Anak di Masa Pandemi. Journal of Islamic Education, 9(1), 43-63.

Lembong, D., S. Hutomo., & D. Darmawan. (2015). Komunikasi Pendidikan. IntiPresindo Pustaka, Bandung.

Majid, A. B. A., M. Amin, T. Marfiyanto, F. Maghfiroh, M. Zakki, M. Amin., & A. Asyhari. (2023). Implementasi Pelatihan Qiro’ah dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Al-Qur’an terhadap Santri TPQ Al-Halim Desa Sambungrejo Sukodono Sidoarjo. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 1(5), 123–131.

Mardikaningsih, R. (2024). Studi Tentang Pengalaman Mahasiswa: Peran Kegiatan Ekstrakurikuler dan Keterlibatan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–14.

Masfufah, M., L. Badriyah, N. Anggrain, L. J. Ahmad., & I. Al-Asror. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Somatic, Audiotory, Visualisation, Intelectually (Savi) dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 2(1), 47–65.

Munawwir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawwir. Pustaka Progressif, Surabaya.

Nafis, M. A., & M. Y. M. El-Yunusi. (2024). Penggunaan Metode Active Learning Dalam Meningkatkan Antusiasme Belajar Mata Kuliah Microteaching Mahasiswa Universitas Sunan Giri Surabaya. Impressive: Journal of Education, 2(1), 12–17.

Nuraini, R., S. N. Halizah, W. Wulandari, E. Retnowati, J. Jahroni, D. Darmawan., & S. Arifin. (2024). Upaya Membentuk Kepribadian Unggul Peserta Didik melalui Pendidikan Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 57 – 64.

Nurdiansah, I. D., M. H. Sidqi, H. N. Bayhaqi, A. B. A. Majid, D. Darmawan, R. Hardyansyah., & F. Dirgantara. (2024). Penerapan Video Iklan Layanan Masyarakat untuk Membangun Citra dan Meningkatkan Potensi Desa Tambak Lekok Kecamatan Lekok Kabupaten Pasuruan. Paramacitra Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(01), 29-37.

Oktaviani, L. E., I. N. Nisa, N. N. Husnaini., & M. A. Zen. (2023). Pendampingan Pengurusan Jenazah Putri di Dukuh. Madaniya, 4(3), 1262-1272.

Putra, F. P., E. Masnawati., & D. Darmawan. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran, Gaya Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa MI Roudlotul Mustashlihin Masangankulon Sukodono Sidoarjo. Journal on Education, 6(4), 18323–18337.

Rafsanjani, Z., & E. Masnawati. (2024). Implementasi Kegiatan Monday Experince Class dalam Upaya Pengembangan Potensi Siswa MTs Huliyyatul Ilmi Sukodono. Journal Creativity, 2(2), 169-178.

Ramadhani, A. S., M. F. Multazam., & S. Aziz. (2022). Edukasi Perawatan Jenazah melalui Metode Demonstrasi di MI Tarbiyatul Wathan Sidomukti Kraksaan. Prosiding Seminar Nasional Humanity, Health, Technology, 1(1), 1-11.

Rizqisyahputri, N. D., M. D. E. Saputra, N. D. Aliyah, M. Y. M. El-Yunusi, M. E. Safira, E. Masnawati., & M. Masfufah. (2024). Pengajaran Baca Tulis Al-Qur’an dan Aqidah Akhlak terhadap Santri Madrasah Ibtidaiyah Menara Qur’an Baiturrohman Desa Cangkring Sari Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(3), 173–180.

Rojak, J. A. (2024). Upaya Pengembangan Karakter Mahasiswa Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 41–56.

Sidqi, M. H. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Kegiatan P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) di MI Hasyim Asyari Pepe Sedati Sidoarjo. Prosiding Unsuri Surabaya, 1(01), 93-100.

Sidqi, M. H., I. D. Nurdiansah, H. N. Bayhaqi, M. Y. M. El-Yunusi., & D. Darmawan. (2024). Cleaning of Public Cemeteries and the Recitation of Surah Yasin as Efforts to Preserve the Environment and Community Traditions. Jurnal Pengabdian Masyarakat Al-Fatimah, 1(1), 33-41.

Suryana, Y. (2020). Pendidikan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Rajawali Pers, Jakarta.

Yuningsih, Y., B. H. Hayadi., & F. A. Yusuf. (2024). Pembelajaran Inovatif Dapat Meningkatkan Kualitas Pendidikan Siswa. Technical and Vocational Education International Journal (TAVEIJ), 4(1), 287-292.

Zahroh, S. F., B. Purwatiningsih., & S. Ghozali. (2023). Hubungan Media Audio Visual Rokat Tase’ terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas IV di SDN Mandung 03 Bangkalan. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 19(1), 121–131.

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

Sidqi, M. H., Bayhaqi, H. N., Majid, A. B. A., Nurdiansyah, I. D., El-Yunusi, M. Y. M., & Darmawan, D. (2024). Education on Corpse Care Using the Demonstration Method: An Effort to Improve Understanding of Islamic Sharia. Jurnal Pengabdian Masyarakat Al-Fatimah, 1(2). Retrieved from https://journal.iai-alfatimah.ac.id/index.php/jpmaf/article/view/110

Most read articles by the same author(s)