Green Products in the Implementation of a Green Economy: An Analysis of Their Impact on Consumption Expenditure
Keywords:
Green economy, Green product, Consumption expenditureAbstract
The purpose of this study is to analyze the impact of implementing a green economy through the use of green products, focusing on their effect on consumption expenditure. The respondents consist of 12 informants who are members of the Bumi Ijo group. The study shows that the implementation of a green economy through the use of green products aligns with the objectives of a green economy, as users consciously choose green products to protect the environment and reduce issues related to plastic waste, as well as because green products are more durable. The impact of green products on expenditure is positive, as they serve as alternatives to conventional or factory-made products that can be reused multiple times, despite the higher initial cost
Downloads
References
Achir, A. Y., & Kusumaningrum, T. M. (2021). Pengaruh Penggunaan Debit Card, Credit Card, E-Money, dan E-wallet Terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Manajemen, 13(3), 554–568. https://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/jurnalmanajemen/article/view/8503
Ariningtyas Prabawati, M. (2022). KONSEP GREEN ECONOMY PADA POLA PRODUKSI DAN KONSUMSI SEBAGAI SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs) BERKUALITAS BERBASIS EKOLOGI. Jurnal Sains Edukatika Indonesia (JSEI), 4(1), 36–42.
Budianti, F., & Nurtjahjadi, E. (2023). Pengaruh Green Product dan Persepsi Harga terhadap Minat Beli Produk Tupperware ( The Influence of Green Product and Perceived Price on Interest in Buying Tupperware Products ). Jurnal Akuntansi, Keuangan, Dan Manajemen, 4(3), 195–207.
Desmawan, D., Fitrianingsih, Falah, R., Drajat, N. A., Diani, N. W., & Marlina, S. (2023). Pengaruh Jumlah Penduduk Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Kabupaten Tangerang Tahun 2019-2020. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis (JEKOMBIS), 2(2), 150–157.
Ferdiansyah, M. R. A., Andriansyah, M. R., Marestasari, A., & Yuliwindarti. (2023). Penerapan Green Economy: Seberapa Hijau Ekonomi Indonesia Ditinjau Dari Pertumbuhan Ekonomi, Populasi, Dan Energi Terbarukan Tahun 1990-2020. Jurnal Ilmiah Penalaran Dan Penelitian Mahasiswa, 7(1), 54–75.
Hardoyono, F. (1970). Menggagas Dakwah Penyelamatan Lingkungan. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 3(1), 20–36. https://doi.org/10.24090/komunika.v3i1.112
Hari Kristianto, A. (2020). SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs) DALAM KONSEP GREEN ECONOMY UNTUK PERTUMBUHAN EKONOMI BERKUALITAS BERBASIS EKOLOGI. Business, Economics and Entrepreneurship, 2(1), 27–38. https://doi.org/10.46229/b.e.e..v2i1.134
Hasanah, H., & Suprianik. (2022). GREEN ECONOMY DAN HALAL ECONOMY KOLABORASI SOLUTIF MENJAWAB TANTANGAN EKONOMI GLOBAL. Wacana Equiliberium : Jurnal Pemikiran & Penelitian Ekonomi, 10(2), 98–103.
Hendarsih, I. (2017). Analisis konsep green product sebagai pelaksanaan etika bisnis pada perusahaan. Widya Cipta, 1(1), 76–85.
Kurdi, S. Z. (2008). Pengaruh Emisi co2 dari Sektor Perumahan Perkotaan Terhadap Kualitas Lingkungan Global. Jurnal Permukiman, 3(2), 137. https://doi.org/10.31815/jp.2008.3.137-150
Lathifah, A. R. Al, & Widyastuti, D. a. (2018). Pengaruh Green Product Terhadap Minat Pembelian Ulang (Studi pada Produk Lampu LED Merek PHILIPS). Journal of Entrepreneurship, Management, and Industry (JEMI), 1(1), 15–28.
Nabila, R., & Arinta, Y. N. (2020). Development Green Economy Model for Welfare Indonesia. ISAS Publisihing, 6(2), 327–335.
Prastiwi, I. E., & Fitria, T. N. (2020). Budaya Hedonisme dan Konsumtif dalam Berbelanja Online Ditinjau dari Perpektif Ekonomi Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 731. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i3.1486
Rachmiarti Kusumah, J. (2020). Green Product Sebagai Penerapan Etika Bisnis Pada Perusahaan Produsen Cat. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 1(5), 451–463. https://doi.org/10.31933/jimt.v1i5.205
Takahindangen, W. C., Rotinsulu, D. C., & Tumilaar, R. L. H. (2021). Analisis Perbedaan Pengeluaran Konsumsi Pengemudi Ojek Online Grab Sebelum dan Sesudah Menjadi Pengemudi Ojek Online di Kota Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 21(01), 37–46.
Wandari, N. K. M. A., & Darma, G. (2021). Pengelolaan Karakter Green-Behavior Pada Generasi Milenial Dalam Meningkatkan Minat Penggunaan Green-Product. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 6(1), 49–61.
Wiranto, A., & Adialita, T. (2020). Pengaruh Green Product Knowledge, Green Trust Dan Perceived Price Terhadap Green Purchase Intention Konsumen Amdk Merek Aqua Dengan Botol 100% Recycled. Jurnal Administrasi Bisnis, 16(2), 174–184. https://doi.org/10.26593/jab.v16i2.4261.174-184
Zakia, A., Adisti, A. A., & Asmarani, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kelas Sosial : Gaya Hidup , Daya Beli Dan Tingkat Konsumsi ( Literature Review Msdm ). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(5), 449–457.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sindy Marchelia Putri, Muh. Syaukin Muttaqin, Susilowati Susilowati, Ubaid Aisyul Hana, Agam Anantama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.