Analysis of the Implementation of Marketing Strategies to Increase Sales of Siswakoe Insurance Products (Case Study of PT. Asuransi Umum Bumiputera Muda 1967 Syariah Division, Bandung Unit)
Keywords:
Insurance, Marketing, SiswakoeAbstract
This study aims to analyze marketing strategies in student insurance products, business competition has become the company's task to improve marketing strategies. Creative and innovative marketing strategies can provide profit potential for the company. One of the marketing strategies carried out at PT. Asuransi uses an agent system. The use of this research method is in the form of qualitative research, primary data sources are obtained from interviews, and secondary data sources are obtained from student product marketing documents. The type of data used is qualitative data, data collection techniques are carried out through searching documents related to marketing strategies for student insurance products, and interviews. Data analysis techniques are descriptive. Based on research conducted, it shows that marketing strategies in increasing sales of student insurance products include using an agent system by distributing brochures person to person or through coordination by sending brochure proposals. As for Ichsan Nurul Hasan, he explained that the principle in sharia insurance is to prioritize the form of mutual assistance and seek halal benefits by using the tabarru fund system, where the contract has the characteristics of voluntary giving or called a grant contract
Downloads
References
Alvia, A., & Lubis, F. A. (2022). Analisis Implementasi Pemasaran Produk Asuransi Syariah Dalam Meningkatkan Penjualan (Kpm Prestasi Agency Pt. Prudential Life Assurance Kota Medan). Jurnal Inovasi Penelitian, 2.
Afran, A. (2020). Peran Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah (Studi Kasus Pada P.T Asuransi Jiwa Syariah Bumiputera Cabang Kediri). Program Studi Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri.
Ernawati. (2020). Strategi Pemasaran Produk Asuransi Syariah Pada PT. Prudential Life Assurance Cabang Kota Yogyakarta. STEI Al Furqon Prabumulih.
Hasanah, U. (2022). Tanggung Jawab Agen dalam Pelaksanaan Perjanjian Asuransi. Jurnal Ilmu Hukum Fakultas Hukum Universitas Riau, 11. Website: https://jih.ejournal.unri.ac.id/index.php/JIH/index
Mukhsinun, & Fursotun, U. (2019). Dasar Hukum Dan Prinsip Asuransi Syariah Di Indonesia. LABATILA Jurnal Ilmu Ekonomi Islam, 03.
Mokoginta, A. A., Mananeke, L., & Jorie, R. J. (2019). Implementasi Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode Swot Dalam Uapaya Meningkatkan Penjualan Produk Asuransi Tabungan Pada Pt. Prudential Cabang Manado.
Oktayani, D. (2018). Konsep Tolong Menolong Dalam Asuransi Syariah.
Produk Asuransi dan Pemasaran Produk Asuransi POJK Nomor 23/POJK.05/2015.
Ramadhani, D., & Syahriza, R. (n.d.). Analisis Implementasi Strategi Pemasaran Agen Dalam Meningkatkan Penjualan Polis Asuransi Jiwa Syariah Pada Ajs Bumiputera Cabang Medan.
Saniah, I., Aidatussholihah, N., & Adawiyah, E. R. (2023). Pengaruh Strategi Pemasaran Agen Terhadap Pencapaian Penjualan Produk Asuransi Siswakoe Studi Kasus di PT. Asuransi Umum Bumiputera Muda 1967 Pusat Divisi Syariah Jakarta Selatan. Almutawaisth Jurnal Hukum Islam.
Silvia, P. (2021). Pengaruh Direct Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Produk Asuransi Syariah Di PT Prudential Life Assurance. Universitas Islam Riau Pekanbaru.
Situmeang, I. K. P. (2011). Bancasurance di Tinjau dari Perspektif Hukum Perbankan. Universitas Negeri Semarang.
Aminah, S. (2019). Strategi Pemasaran Asuransi Dalam Menumbuhkan Minat Masyarakat Pda Produk Asuransi Kesehatan Studi Kasus PT. Sunlife Financial Cabang Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Tobing, D. H., Herdiyanto, Y. K., Astiti, D. P., Rustika, I. M., Indrawati, K. R., Susilawati, L. K. P. A., Suarya, L. M. K. S., Lestari, M. D., Vembriati, N., Wilani, N. M. A., Wulanyani, P. N., Budisetyani, P. W., Supriyadi, & Marheni, A. (2017). Pendekatan Dalam Penelitian Kualitatif.
Rony, T. Z. (2017). SIAP FOKUS SIAP MENULIS SKRIPSI TESIS DISERTASI: Vol 1. Pusat Studi Sumber Daya Manusia.
Kholis, N. (2021). Asuransi Syariah di Indonesia: Konsep dan Aplikasi, serta Evaluasinya (Zulfa). Farhah Pustaka.
Hasan, I. N. (2014). Pengantar Asuransi Syariah (1–ke 1). Gaung Persada Press Group.
Fatwa Dewan Syari’ah Nasional NO: 21/DSN-MUI/X/2001 Tentang Pedoman
Umum Asuransi Syari’ah, § Pedoman Umum Syariah.
Brosur Produk Asuransi Syariah. (2022). Brosur Produk Asuransi Siswakoe Divisi Syariah Pusat.
Asuransi Syariah, P. S. (2023). Pemasaran Dan Perkembangan Asuransi Syariah, Islamic Insurance Society.
Indra. (2023). Strategi Pemasaran Agen Terhadap Penjualan Produk Asuransi Siswakoe PT Bumida Divisi Syariah Unit Bandung [Personal communication].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dei Ralegioctve, Karyono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.